Hårt crosstrainer pass

Idag tog återhämtnigsveckan slut med ett brak!

Klättrade upp på crosstrainerna på gymmet, iPhonen laddad med dålig musik (och en del bra…) och sen trampade jag igång. Körde en uppvärmning med stegrande motstånd i 12-13 minuter innan jag var uppe över 150bpm, sen ökade jag på succesivt till jag låg mellan 155-160 bpm (84-87% av min maxpuls) under sammanlagt en dryg timme, varav arbetsfasen var 45-48 minuter.

Eftersom jag hade ställt in crosstrainern på fast puls så är det ju ganska kul att se hur länge man orkar innan vad jag antar är att glukosen tar  slut i musklerna och kroppen börjar göra om leverns glykogenlager till glukos och sen transportera ut den till musklerna, jag märkte det i alla fall idag efter cirka 45minuter att crosstrainern började minska motståndet för att inte pulsen skulle stiga. Och i och med att det blir lättare motstånd känns det som om jag kunnat fortsätta ett bra tag till, men det får jag väl testa hemma när jag får tillbaka min egen crosstrainer, hur länge jag kan hålla på… :-) Men så länge man fyller på med kolhydrat och vätska för att hålla fettförbränningen igång och få energi den vägen så har jag ju kört som längst 3,5 timmar tidigare och efter det så kännde jag mig inte speciellt medtagen. Men som sagt, får testa det igen någon gång när jag är uttråkad…