Hur du hanterar stress när du sitter framför datorn

Frågan om hur man hanterar stress när man sitter vid datorn kan kanske låta udda till en början. En del kanske tanker: “är du säker på att en sådan situation orsakar stress?” En del tror att stress på jobbet bara beror på att man får jobba övertid, inte kommer överens med kollegor får uppgifter som är omöjliga att utföra, har dålig självkänsla osv. Men vad har datorn med allt detta att göra? Det har visat sig att psykologer redan i början av 1900-talet identifierade en särskild typ av stress som utlöses av den nya moderna teknologin, s.k. teknostress. En psykolog beskriver symptomen på stress och hur man hanterar dem här nedan.

Hur du känner igen teknostress: vilka är symptomen och hur vanliga är de?

Även om namnet på denna typ av stress är relativt okänt, så är fenomenet som sådant faktiskt väldigt vanligt hos många människor. Har du själv kanske tänkt att du lika gärna kan kasta ut datorn genom fönstret för att du inte orkar vänta på att en hemsida ska laddas? Har du någon gång snabbt behövt stänga ner Facebook och bli en entusiastisk medarbetare när chefen helt plötsligt dykt upp vid ditt skrivbord? Eller har du tyst svurit åt din kollega, som bett dig ta bort kommentarer och ändringar i Word för tjugonde gången? Eller så kanske du laddade ner några uppdateringar och hela datorn kraschade? Kanske har du haft mardrömmar där någon lyckats få tag i ditt lösenord till mejlen och läst dina meddelanden, eller där du blivit av med din dator med allt ditt material? Kanske är det så att du inte kan sova överhuvudtaget för att programmeringskoder surrar i skallen natten igenom?

Har din fot somnat, eller lider du av huvudvärk, ryggvärk eller svidande ögon? Eller kanske var det så att du, efter att du kom hem från jobbet, gjorde ett försök att betala räkningarna, nätshoppa eller kolla mejlen, och din tvååring hela tiden klängde på dig och tjatade om att få se Teletubbies? Eller så kanske du tycker att livet förlorat all färg när du sitter vid en skogstjärn och inte har möjlighet att koppla upp dig på nätet?

Hur kände du dig vid dessa tillfällen? Kände du dig stressad? Det mest sannolika svaret på den frågan är ”ja”. Denna oangenäma sinnesstämning kallas för teknostress.

Vad kan stress få för konsekvenser och vilka är mest utsatta – män eller kvinnor?

Det var ungefär 20 år sedan som stress orsakad av datorer och annan ny teknologi började undersökas och fick benämningen teknostress. Studier världen över har visat att det finns ett samband mellan regelbundet användande av datorer (speciellt nattetid när man egentligen borde sova) och psykisk ohälsa (sömnproblem, ångest, depression, sociala fobier, dålig självkänsla mm.) En studie av unga vuxna datoranvändare I Sverige (20-24 år gamla) visade att måttligt och högt datoranvändande orsakar sömnrubbningar och försämrar prestationen på jobbet för män. Särskilt vanligt var det bland dem som deltog I chattkonversationer eller skrev mejl. Bland kvinnor var det inte lika vanligt med sömnproblem, men de visade oftare andra symptom på psykisk ohälsa. Till exempel var de kvinnor som spelade datorspel oftare deprimerade.

För att du ska kunna hantera stress är det viktigt att du tar reda på de underliggande orsakerna. Hur kan de kategoriseras?

Orsakerna till teknostress kan kategoriseras på följande vis:

  • Datorkrasch eller långsam dator. En undersökning som gjorts av Intel avslöjar att 66 % av alla som svarat blir nervösa när de väntar på att ett program ska laddas ner. Detta fenomen har fått namnet “timglassyndromet”, efter den timglassymbol som dök upp I äldre operativsystem när datorn jobbade.
    Dåliga datorkunskaper och rädsla för att därmed förlora jobbet (särskilt vanligt bland äldre personer)
  • För tung arbetsbörda och tajta deadlines.
  • Stress orsakad av dåliga arbetsförhållanden (dålig belysning, dålig placering av skärmen, obekväm stol)
    Synproblem (behov av glasögon eller linser)
  • Rädsla för att förlora den information som finns lagrad I datorn.
  • En konflikt mellan offentliga och privata intressen, som resulterar i en informationsöverdos som blir svår för hjärnan att hantera. Stressymptom visar sig till exempel när vi surfar på sociala nätverk under arbetstid, även fast vi vet att arbetsgivaren inte gillar det, eller när vi jobbar hemifrån även efter arbetsdagens slut. Det är särskilt skadligt för personer vars arbeten innebär mycket mental stress (exempelvis programmerare), eftersom den information vi tar emot under dagen behöver processas av hjärnan när vi sover. Om vi då har fått ta emot för mycket information under dagen och sedan försöker koppla av framför datorn efter jobbet, så kommer hjärnan att fortsätta processa information under en stor del av natten, vilket gör att det blir mindre tid över till djupsömn. Därför känner man sig inte helt utvilad på morgonen och blir människa först efter ett par koppar kaffe. Detta är inte bara ett symptom på stress utan också en orsak till allvarliga psykiska sjukdomar.
  • Nervositet och stress kan också orsakas av att andra människor ständigt ifrågasätter ditt sätt att arbeta med datorn.

Hur hanterar man den här typen av stress?

Att veta hur man hanterar stress är viktigt och nödvändigt i vardagen. Du bör planera både din arbetstid och fritid, justera arbetsbördan, skapa en funktionell och trevlig arbetsplats, ta hand om dina ögon och organisera professionell träning för personalen (om du har eget företag). Det är extremt viktigt att lära ut ny teknologi till dem som spenderat sin barndom med att leka med klossar och gosedjur. Den äldre generationen blir ofta väldigt stressad av datorer.

Du bör också ändra ditt eget sätt att tänka och handla. Istället för att alltid svära åt datorn och dess tillverkare bör du fråga dig själv vad du kan göra för att få datorn att göra som du vill. Kanske behöver du någon ny mjukvara, antivirusprogram eller så kanske det räcker att bara radera några program som du aldrig använder? Ibland kan det vara bra att stanna upp en stund och göra lite ögonövningar eller sträcka på benen medan du väntar på att en sida ska laddas.

Istället för att vara rädd för att information ska gå förlorad eller användas emot dig, så kan du ta dig tid att lagra den på externa hårddiskar och skriva påminnelser I din telefon om att alltid komma ihåg att logga ut från personliga användarkonton innan du slutar jobbet. Eller så kanske det är lika bra att inte logga in på sådana sidor överhuvudtaget ifall du vet med dig att du lätt glömmer att logga ut. Dessutom blir chefen gladare om du håller dig till arbetsuppgifterna under arbetstid.

Försök att läsa information selektivt. Istället för att läsa ett nedladdat dokument noggrant från början till slut, läs bara de sidor du vet att du behöver för stunden. Information är en färskvara och uppdateras ständigt. En mängd olika applikationer kan hjälpa dig att blockera annonser och pop-up-fönster på hemsidor så att du slipper ta till dig onödig information.. Dra en gräns för hur mycket ny information du vill ta till dig per dag, eller hur mycket tid du vill spendera på Internet för nöjes skull. Istället för att irritera dig på dina kollegors ovilja att använda ny teknologi, kan du försöka införa kravlösa och roliga lektioner med belöningar för de som deltar. Var kreativ när du lär ut så att det inte bara är lärorikt utan roligt också.

Men, I slutändan kan vi bara uppnå bra stresshantering om vi tar oss tid till att fundera på de bakomliggande orsakerna till den stress vi upplever och hur vi kan påverka vår arbetssituation.