Vem kan dra nytta av Avgiftning?

Avgiftningsdieter är idag en riktigt modefluga, och har provats av nästan alla som letar efter en spännande och effektiv diet för att förbättra hälsan och välmåendet. Ofta påbörjas dock dieten utan någon större förståelse för vilka effekter dieten har, eller ens varför en avgiftningsdiet skulle ha en välgörande verkan. Därför diskuteras i följande artikel de fördelar och nackdelar som finns med avgiftning, samt vem som kan dra nytta av en sådan diet.

Rening bör inte orsaka stress

Dietister och doktorer betonar att avgiftning är en viktig del av att bibehålla en hälsosam livsstil. Men förstår folk verkligen vad avgiftning är, och hur det ska genomföras? För att inte avgiftningen ska ge kroppen en chock, är det viktigt att tänka på följande punkter:

• Kroppen rensar sig själv naturligt varje dag. Den mänskliga kroppen är utformad så att den väljer att ta upp den näring den behöver och filtrerar ut de gifter som finns, och utsöndrar dem som avfall. Dessa funktioner utförs främst av levern och njurarna, men gifter försvinner även ut ur kroppen när man andas ut och när man svettas. Därmed är inte avgiftning enbart en konstgjord process som man genomgår vid diet. Vissa doktorer är till och med emot dietbaserad avgiftning, då de menar att en särskild avgiftningsdiet skapar obalans, vilket resulterar i en chock för kroppen.

• Även om kroppen genomför en daglig naturlig avgiftning, sätter vår moderna kosthållning för mycket press på lever och njurar. Desto skadligare ämnen man får i sig, desto svårare blir det för kroppen att rengöra sig, vilket leder till att toxiner lagras. Därför är det viktigt att sträva efter att äta naturlig, hälsosam kost som är i linje med kosthållningsriktlinjer, samt att äta små portioner.

• Vanligtvis känner man ett begär efter en avgiftning när man upplever symptom på toxinansamling, och dessa symptom inte kan bero på någon sjukdom. En toxinansamling kan manifestera sig i smärtande leder, förstoppning, slöhet, akne och svårigheter med att gå ner i vikt.

• Alla dietister är inte överens angående hur ofta en ’extrem’ avgiftning bör genomföras. Vissa hävdar att det inte bör göras mer än en gång per år, medan andra menar att det kan genomföras så ofta som en gång i veckan. I USA är det vanligt att gå igenom en avgiftning en gång var tredje månad, och särskild mat finns tillgängligt för att underlätta dessa avgiftningar. Men även om amerikaner, i snitt, genomför 3-4 avgiftningar per person och år kan de inte skryta med att i övrigt följa en hälsosam diet, och därför är det svårt att ge något exakt förslag på hur ofta en avgiftning bör genomgföras. Rekommendationer bör ges av en kvalificerad medicinsk läkare, och bör ges på en individuell basis.

• Om man har bestämt sig för att påbörja en avgiftning, exempelvis en där man enbart dricker vatten, är det viktigt att vara väl förberedd. En till två veckor innan avgiftningen bör man arbeta på att stärka sitt immunförsvar genom att äta näringsrik, balanserad kost, som förser kroppen med alla nödvändiga ämnen. Försäkra dig om att du får i dig mycket vitaminer och mineraler. På så vis stärker du kroppen och förbereder den på utmaningen i en avgiftningsperiod. Man ska inte påbörja en avgiftning om man nyligen genomgått en antibiotikakur, om man varit sjuk eller om man fortfarande är sjuk.

• Efter en avklarad avgiftning ska man återgå till en normal diet, men undvik ohälsosam kost, och se till att vara fysiskt aktiv.

Kosthållning vid avgiftning

Ska man följa en avgiftningsdiet på egen hand utan att rådfråga en läkare eller dietist, är det inte rekommenderat att utsätta sig för något som kan orsaka onödig stress för kroppen, såsom svält, vattendiet, eller att enbart äta en sorts livsmedel flera dagar i streck.

Om man vill rensa sin kropp från toxiner bör man först stärka kroppen med massvis av vitaminer under första veckan. Under andra och tredje veckan bör man äta 1000-1200 kcal om dagen, så länge de kommer från livsmedel som är lämpliga för dieten. Exempel på lämpliga livsmedel under en avgiftning: äpple (med skal, vilket innehåller pektin som ansvarar för att avlägsna toxiner från kroppen), citroner, rödbetor, vitlök (så länge man inte äter för mycket eller har några leversjukdomar), bovete, morot, kål och vattenmelon. Försäkra dig om att du dricker tillräckligt med vatten, och undvik koffein, kryddor, fet mat och cigaretter.

Under avgiftningsdagar bör man dricka särskilda renande teer, som är ett rekommenderat tillskott till dieten. Maskroste, exempelvis, hjälper till att rengöra levern och njurarna, medan persilje- och lagerbladste rengör leder.